Od lat 30-tych płyny chłodnicze bazują na mieszance etylenu glikolu, wody, i inhibitorów korozji. Wszystkie takie płyny mają fizyczne i chemiczne ograniczenia, które negatywnie wpływają na osiągi silników, oraz ich niezawodność. Bezwodne płyny chłodnicze Evans to duży krok w technologii chłodzenia i ochrony silników.
W układzie chłodzenia silnika najbardziej gorące to te, które przylegają do komory spalania, zwłaszcza tuleje cylindrów oraz głowica. Evans udowodnił, że w tych miejscach płyny na bazie wody regularnie przekraczają granicę pomiędzy wydajnymi zarodkami wrzenia (rys. 1 - A) a krytycznymi strumieniami ciepła (CHF).
Krytyczny strumień ciepła pojawia się, gdy efektywne zarodki zaczynają wrzeć. Taki proces nazywany jest DNB. Gdy pojawia się to zjawisko, strumień pary z bąbelkami formuje na powierzchni silnika tzw. hot-spoty (rys. 1 - B), a więc bardziej gorące miejsca. Para odprowadza mniej niż 1/30 ciepła niż woda, co powoduje nagłe przegrzewanie się metalu, a to skutkuje przedwczesnym zapłonem i przegrzewaniem się silnika.
Przegrzewanie oraz ogólne obciążenie termiczne silnika prowadzi do wielu problemów:
Wszystkie artykuły
Do pobrania